Věříme, že pro Vás budeme inspirací 
i partnery
na Vaší cestě za zdravějším 
životním stylem.

Jak vám slouží štítná žláza?

Tento dotaz by mohl v podstatě nahradit jiný: A co zdravíčko, slouží?…Propojenost štítné žlázy s celým systémem těla a jeho fungováním je natolik velká, že by snad bylo i vhodné nepřipíjet na zdraví, ale na štítnou žlázu.

Něco jako kotel v domě…

Představte si kotel a situaci, když do něj přiložíte mokré palivo. Kotel kouří, zamatlá se dehtem a v podstatě sám sebe likviduje, aniž by produkoval teplo. A stejně funguje i naše tělo při snížené funkci štítné žlázy. Naproti tomu, když do zaneřáděného kotle přiložíte kvalitní palivo a otevřete dole dvířka, během pár minut se rozsvítí komínek, dehet vyhoří a kotel šlape jako nový – což lze srovnat s dobře fungující žlázou a jejím přímým vlivem na kvanta odpadních metabolitů v těle.

Co vlastně škodí?

Důvodů ke zhoršení její funkce může být více – nesprávné stravování, vliv chemikálií či radiace a mnoho dalších vlivů.

Příznaky špatné funkce

HYPOTYREÓZA – onemocnění, při němž štítná žláza neprodukuje dostatečné množství hormonů. Štítná žláza může být i zvětšená, zpravidla však bývá menší než normálně.

Typické příznaky jsou: únava, bušení srdce, přibývání na váze, zimomřivost, vypadávání vlasů, nadměrná spavost, poruchy menstruačního cyklu, oteklé víčko, suchá kůže, otok, deprese, zpomalený tep, zhrubnutí hlasu, zácpa, lámavé nehty či vlasy, šupiny na kůži, nažloutlá kůže, pomalý růst ochlupení, chrapot, plešatost, velký jazyk.

Poměrně spolehlivá ukazatel funkčnosti štítné žlázy je teplotní test.

Měří se teplota vpravo pod jazykem rtuťovým teploměrem. Pokud máte jen digitální (nejméně přesný), měřte několikrát za sebou a spočítejte průměr hodnot. Měření provádějte v následujících intervalech:
•ráno těsně po probuzení, ještě vleže v posteli
•těsně před snídaní
•cca 30 min po snídani
•těsně před obědem
•cca 30 min po obědě
•těsně před večeří
•cca 30 min po večeři
•těsně před spaním

Hodnoty zapisujeme do přehledné tabulky po dobu dvou, tří dnů. Žádná z hodnot by neměla klesnout pod 36,5 stupňů C u zdravého člověka a nikdy by neměla teplota klesnout po jídle.

Pokud tímto testem zjistíte, že váš kotel nehoří, je vhodné navštívit lékaře.

Důležitý krok

Moderní medicína používá suplementaci hormony a tím nahrazuje funkci štítné žlázy. Což je lepší než nic. Vše se dá ale řešit i jinak. Důležitým krokem je úprava stravy a celkové posílení těla z hlediska snížení nadměrné tvorby serotoninu, což následně utlumí zánět. Tělu je potřeba dodat nutrienty a potravinové doplňky, které radikálním způsobem zvednou spalování a dostanou štítnou žlázu zpět do dobré kondice. Nejde ovšem o záležitost dnů, člověk musí delší dobu vytrvat – a pak se výsledek dostaví v naprosté většině případů.

Paradoxně bychom měli ve stravě omezit tzv. zdravé tuky (zejména PUFA – polynenasycené), které štítnou žlázu poškozují a za určitých okolností mohou vyvolat autoimunitní zánět štítné žlázy. Připočtete-li civilizační vlivy – stres, chaotický životní styl, mizernou stravu kouření,pití alkoholu, bylo by velkým štěstím, kdyby takto zkoušená štítná žláza byla v pořádku. Lze však použít např. tuk jako je kvalitní máslo, přepuštěné máslo ghí nebo olivový olej. Myšleno je pouze kvalitní olivový olej, který má obsah PUFA méně jak 10%, což je horní snesitelná hranice.

Palivo jménem kofein

Kofein velice dobře zvyšuje spalování v těle, je-li používán správně. Většina lidí se ale dá kafe po ránu nalačno, což lze přirovnat k biči na schválenou herku, kdy utahaný kůň ještě na chvíli zabere a pak lehne. Kofein způsobí razantní vypálení zásob energie z těla a je tedy nerozumné ho takto užívat. Kofein nejlépe působí na štítnou žlázu 30 min po jídle, jež obsahuje všechny nutričně důležité složky – sacharidy, tuky a bílkoviny. Za těchto podmínek špičkově zvýší činnost štítné žlázy a razantně zlepší spalování. Denní konzumace se může pohybovat kolem 200mg.

Guarana

Podobně v těle funguje guarana, která drží hladinu kofeinu v těle rozloženou po dobu 5-8 hodin a stimuluje organismus během celého dne. Zrychluje činnost činnost štítné žlázy a je daleko silnější než káva. Aplikujte ji tedy spíše ráno. Požadovaný účinek nastupuje za 15-20 min. Drží vysokou hladinu energie a zvedá teplotu těla nabuzením štítné žlázy.

Vitamín B3 – niacinamid

Umí zajímavé věci, jako snížit adrenalin, kortizol a cholesterol, čistit játra, odstranit stres a razantně snížit PUFA v těle, což působí pozitivně na štítnou žlázu. Niacinamid (ideálně v kombinaci s kofeinem) zpravidla umí tyto negativní vlastnosti PUFA již v dávce 50 mg zastavit.

Pomohou i některé aminokyseliny

Fenylalanin nebo L-tyrosin- zrychlí metabolismus a v konečném důsledku odstraní únavu.

Hlídejte si příjem bílkovin

Je zapotřebí si kontrolovat celkové množství přijaté bílkoviny. Ideální je dostat se na hodnotu 80g za den, což v konečném důsledku znamená dobrou funkci jater a dobrou přeměnu hormonů.

Jednotlivé komponenty ovlivňují nejen štítnou žlázu, ale také řadu dalších důležitých pochodů v těle.

UPOZORNĚNÍ

Nic v tomto článku není míněno jako lékařská rada.

Pro lékařskou diagnózu, radu a pomoc navštivte svého lékaře.

Příspěvek: Mgr. Kateřina Mértová

Komentáře

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.