Věříme, že pro Vás budeme inspirací 
i partnery
na Vaší cestě za zdravějším 
životním stylem.

TRÁPÍ VAŠE DÍTĚ NADVÁHA?

Všímám si, že v poslední době nadváha a obezita není jenom problémem dospělých, ale čím dál více potkávám děti a mladistvé, kteří mají nějaké to “kilo” navíc. Podle nejnovějších studií má v České republice problém s nadbytečnými kilogramy 20 – 30 % dětí.

Není divu. Žijeme v době počítačů, tabletů a mobilů. Potravinové řetězce se předhánějí se slevami potravin, které jsou pro naše tělo pouze prázdné kalorie. Na děti útočí nejenom reklamy na ty “nejzdravější” sladkosti, které jsou údajně navíc obohacené o vitamíny, ale také tři, čtyři regály plné různých bonbonů, čokolád a oplatků. Maminky se pak dostávají do situace, kdy jejich ratolest dělá scény, že zrovna tyto bonbonky nebo tohle sladké “pitíčko” musí mít. Koupíme jednou a příště znovu a znovu. A postupně si dítě vytváří chuť na sladké. Později chuť přerůstá v závislost.

Nadváha není jenom estetickým problémem. Děti mohou mít řadu zdravotních obtíží, mezi které  patří různá kardiovaskulární onemocnění, metabolické, zažívací, ortopedické či dermatologické problémy.

A navíc dítě s nadváhou nebo obezitou se stává terčem posměchu, šikany. Uzavírá se víc a víc do sebe. Útěchou se mu stává jídlo a svůj čas tráví ve společnosti televize nebo počítače. A dostává se do začarovaného kruhu.

Setkávám se i s názorem, že rodiče doufají, že je to pouze přechodné období  a že děti z toho tzv. vyrostou. Netuší, že pouze 22% dětí je úspěšných. Zbytek se potýká s nadváhou i v dospělosti, což způsobuje mnoho zdravotních potíží. Každá maminka chce mít zdravé a spokojené děti, nebo ne?

A další konstatováni ze stran rodičů je, že za sklony k jejich nadváze a nadváze jejich dětí může genetika. Mají jen částečnou pravdu. Pouze  5% genů v naše těle je aktivních. Ostatní čekají a aktivují se podle typu stravování, myšlení a pohybu. Proto je rozhodující, jaké stravovací návyky si vytvoříme pro sebe a následně pro své děti.

Společnost se tento problém snaží také řešit, a to různými způsoby. Např. pojišťovny přispívají na pohybové aktivity dětí. Ve školách, v televizi probíhají různé vzdělávací programy. Na internetu je spousta webů, které nabízejí pomoc. A v neposlední řadě nová “pamlsková” vyhláška platná od ledna tohoto roku.

Ale pořád je to málo.

A proč tento článek píšu?Jsem maminka tří dětí a problém nadváhy jsem poprvé musela řešit se svou devítiletou dcerou, která nám během jednoho roku přibrala přes 10 kg, což mě trápilo.

fotka

Neustále jsem slyšela stejnou větu: “Mami, já mám hlad”. Sice mě okolí uklidňovalo, že z toho tzv. “vyroste”, že není zapotřebí to řešit.  Nikdo si však nedovedl představit to zoufalé zkoušení kalhot, kdy jsme kupovali o dvě čísla větší a zkracovali nohavice o 15 – 20 cm. Mikiny, bundy – všechno přes břicho obepnuté. Věděla jsem, že nebude mít nohy jako modelka, protože po mně zdědila typ postavy – pevný zadek, pevná stehna. Ale co je moc, to je moc. 🙂

První mě napadla myšlenka, zda nemá nějakou poruchu štítné žlázy, proto jsme navštívily paní doktorku na endokrinologii.

Tam jsem se dověděla jednu dobrou a jednu špatnou zprávu.

Ta dobrá zpráva byla, že dcera je v pořádku. A ta špatná, že jako matka jí nedokážu sestavit vyvážený jídelníček, i když dcera byla mým druhým dítětem.   A to se dotklo mého ega a začala jsem přemýšlet, co dál. Věděla jsem, že musím něco udělat.

Držet dietu byl nesmysl, proto jsme se spolu přihlásily do kurzu správného stravování, na jehož základě jsem si vytvořila  desatero dětské výživy.

  1. Tekutiny – dbala jsem na dostatečný pitný režim – voda s citronem, neslazené bylinkové nebo ovocné čaje.
  2. Pravidelnost – pětkrát až šestkrát denně porce jídla tak, aby se nepřejídala, ale ani nehladověla. Kladla jsem důraz na výživnou snídani.
  3. Pestrost a rozmanitost – zařadili jsme více zeleniny, luštěnin, ryb, celozrnných potravin. Díky ochutnávkám jsme získali tipy na nové pokrmy
  4. Kvalitní bílkoviny –  v každé porci jídla měla živočišnou nebo rostlinnou bílkovinu (luštěniny, ořechy, cereálie, ryby a drůbež).
  5. Základní potraviny – jídelníček vytvářím ze základních surovin, nepoužívám žádné polotovary
  6. Mléčné výrobky – kupuji neochucené v polotučné variantě (tedy ani light, ani plnotučné) nebo zakysané. Ochutím medem, domácí džemem, ovocem a  skořicí.
  7. Omezení cukru a bílé mouky – začali jsme při pečení používat méně cukru a bílou mouku jsme zaměnili za různé druhy (pohanková, špaldová, žitná……
  8. Dostatek spánku – dcera spí 9 hodin
  9. Dostatek pohybové aktivity – začaly jsme spolu chodit cvičit a postupně se přidali i sourozenci

Jeden bod chybí. A ten byl pro mě nejdůležitější. Sice jsem ze začátku nechápala proč, ale během kurzu jsem to  pochopila. Ten jsem prozradila na webináři “Maminko, tvé dítě nemusí být obézní! Stačí změnit jednu věc …”,  kde jsem byla pozvaná spolu s maminkou Miladou sdílet své zkušenosti se změnou stravování našich dětí.

Pokud i vy řešíte stravu svého dítěte nebo dětí a potřebovali byste poradit, tak si tento webinář rozhodně poslechněte ze záznamu

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.