Věříme, že pro Vás budeme inspirací 
i partnery
na Vaší cestě za zdravějším 
životním stylem.

Bílkovina hraje zásadní roli při hubnutí

V dnešní době je hodně lidí nešťastných, protože nejsou spokojeni se svojí postavou. K tomu aby docílili své vytoužené postavy,  mnohdy sahají k dietám. V posledních letech je to trend. Ale bohužel musím konstatovat, že špatný trend.

Jestliže člověk sáhne po dietě, kdy omezí zásadně přísun potravy, dokonce drží hladovku, tak vám musím říci, že si zásadně zpomalujete metabolismus.

A to na základě toho, že svému tělu nedodáváte dostatek kalorií- hlavně bílkovin- a tělo je v katabolismu a samo si spaluje své svaly a tím si zpomalujete metabolismus. Jak by to mělo vypadat?

Co bílkovina ovlivňuje?

1)      Bílkovina je hlavním stavebním materiálem.

2)      Bílkovina se skládá z 22 aminokyselin, z toho je 9 esenciálních- ty organismus nevytváří, proto musí být dodávány každodenní stravou.

3)      Když trávíte jídlo, které obsahuje bílkoviny, váš organizmus je štěpí na aminokyseliny.

4)      Při trávení jídla si organismus vybírá aminokyseliny nezbytné pro jeho jednotlivé funkce.

5)      Jsou hlavní stavební složkou svalů a orgánů, organismus je využívá ke stavbě a rekonstrukci tkáně, k tvorbě enzymů a hormonů a také k přepravě kyslíku.

6)      Pomáhají kontrolovat pocit hladu.

7)      Zvyšují klidový metabolismus, při čemž současně udržují svalovou hmotu.

8)      Způsobují značně nižší nárůst a pokles hladiny cukru a inzulínu v krvi.

9)      Zvyšují spotřebu kalorií.

10)  Náš denní příjem bílkovin by měl činit 30% až 35% celkového denního příjmu kalorií. Pokud člověk hubne, měl by denní příjem udržovat v horních hranicích normy.

11)  Pokud přijímáte ve stravě zvýšené množství bílkovin, úroveň metabolismu stoupá a tak dochází k úbytku hmotnosti.

12)  Potravinové výrobky, které obsahuji bílkoviny, můžeme rozdělit do dvou hlavních kategorií: plnohodnotnou bílkovinu (živočišného původu) a neplnohodnotnou bílkovinu (rostlinného původu). Rozdíl je v tom, že neplnohodnotné bílkoviny nedodávají nebo neobsahují dostatečné množství jedné nebo více nezbytných aminokyselin.

Je jednoznačně zřetelné, že bílkovina je pro život nezbytná. Její funkce a důležitost je základ pro tělo. Shrnuto do jednoduchých vět: bílkovina ovlivňuje funkci organismu, a to hlavně svalstva a metabolismu. Naše tělo si neumí vytvářet 9 esenciálních kyselin, ani si neumí dělat jejich zásoby, proto je nutné je do těla dodávat každý den stravou. Jen živočišné produkty obsahuji všech 9 esenciálních kyselin čili jsou plnohodnotné. V případě rostlinných produktů je jen jedna rostlinná bílkovina plnohodnotná – a to sója. V dnešní době se dá pořídit v různých formách, ale většinou na ni narazíte jen v obchodě se zdravou výživou.

Jaký by měl být správný přísun bílkovin?

1)    Příjem bílkovin se počítá dle pohlaví a váhy.

2)    Ženy by měli mít příjem 1,2 g na 1 kg tělesné váhy, a to v případě normálního dne s klasickým pohybem. V případě úmyslného cíleného sportu by měl být příjem 1,4 g na 1 kg tělesné váhy

3)    Muži by měli mít příjem 1,5 g na 1 kg tělesné váhy, a to v případě normálního dne s klasickým pohybem. V případě úmyslného cíleného sportu by měl být příjem 1,8 g na 1 kg tělesné váhy

Ještě je třeba zmínit dvě věci, které jsou nesmírně podstatné a důležité.  Jakmile si vypočítáme dané číslo, tak je třeba jej rozdělit do poměru minimálně 50% na 50% a v úplně ideálním případě 70% na 30%. Náš denní příjem by měl tedy obsahovat 70% rostlinných bílkovin a jen 30% živočišných. U sportovců je lepší varianta 50% na 50%, protože sportovci mají rychlejší metabolismus, a tím i rychlejší spalováni a potřebuji klást větší důraz na regeneraci.

Příklad:

1)    Jsem muž, bez cíleného pohybu a vážím 90 kg. Musím tedy denně přijmout 135 g bílkovin (90 * 1,5 = 135) z toho 40,5 g živočišných a 94,5 g rostlinných bílkovin.

2)    Jsem muž, sportovec a vážím 90Kg. Musím tedy denně přijmout 162 g bílkovin (90 * 1,8 = 162) z toho 81 g živočišných a 81 g rostlinných bílkovin.

Druhou důležitou skutečností je fakt, že náš organizmus v jedné porci jídla dokáže přijmout a 100% využít a spotřebovat 30 g,  maximálně 35 g bílkovin. Je tedy opravdu zbytečně přijímat vetší jednorázové dávky.

Přeji krásny den plný radosti

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.